Securitas säkrar Sveriges rymdraketbas Esrange

den 14 februari 2018

Drygt fyra mil utanför Kiruna ligger Sveriges enda rymdraketbas, Esrange, som ägs av Swedish Space Corporation (SSC). För drygt en månad sedan startade Securitas Sverige AB bevakningen av stationens säkerhetstjänster.

SSC är ett svenskägt företag som arbetar med rymdteknik och hjälper rymdorganisationer, företag, kommersiella aktörer och forskningsinstitut att få tillgång till rymden. SSC:s produkter och tjänster möjliggör framgångsrika rymdprojekt inom exempelvis telekommunikation, säkerhet, meteorologi, vetenskaplig forskning och jordobservation.

Rymdbasen byggdes redan 1964, och har världens största civila markstation för satelliter, bevakas nu av Securitas.

– SSC har i upphandlingen höjt ambitionen inom uppdraget i alla avseenden så som nivån på säkerhetskontroll av skyddsvakter, utrustning, utbildning med mera. Securitas har svarat upp mot SSC:s krav och har dessutom kunnat bidra med mervärden i form av ytterligare tjänster på ett kostnadseffektivt sätt, säger Ulf Nygren, Head of Infrastructure & Security, Esrange Space Center.

Securitas utvecklar säkerhetsarbetet globalt
I uppdraget ingår stationär bevakning med skyddsvakter, rondering och åtgärder vid larm för att förhindra och förebygga skadegörelse, sabotage och inbrott samt även att identifiera och rapportera brandrisker och andra avvikelser som riskerar att skada SSC:s anläggningar i Kiruna. Något som också kommer påverka säkerhetsarbetet globalt.

– Vi är såklart både nöjda och glada över att ha vunnit det här uppdraget, som förutom att leverera säkerhetstjänster till SSC i Sverige, även innebär att vi ska vara med och utveckla säkerhetsarbetet på SSC:s stationer runt om i världen, säger Markus Larsson, avtalsansvarig, Securitas Sverige AB.

Arbetet ställer nu stora krav på Securitas som organisation i Kiruna, något de ser fram emot.

– Det kommer bli ett givande samarbete under de kommande tre åren med kundens säkerhets- och driftorganisation, avslutar Markus Larsson.

Avtalet i korthet:
Den 8 januari vann Securitas Sverige AB upphandlingen av säkerhetsuppdrag för Swedish Space Corporation (SSC) i Kiruna. Avtalet gäller i tre år med möjlighet till förlängning.

För mer information, vänligen kontakta pressansvarig  på Securitas Sverige AB: 010-470 10 00.

Esrange står för European Space and Sounding Rocket Range och grundades 1966 och ägs av SSC. Rymdstationen har sedan starten sänt upp över 500 sondraketer och 550 höghöjdsballonger. Några av anledningarna till att basen ligger just i Kiruna är att området i stort sett saknar ljusföroreningar och att man därför kan studera norrsken.