Frågor och svar: Securitas Parkering
Vill du hyra en parkeringsplats, lägga till fler registreringsnummer i ditt avtal eller betala via autogiro? Här hittar du de vanligaste frågorna och svaren gällande Securitas Parkering.
-
Här får du svar på de vanligaste frågorna om Securitas parkering
-
Applikationen – Securitas Parkering kan du ladda ner på din smartphone via Appstore eller Google Play.
-
Du hittar instruktionsvideon för Securitas parkerings-app via denna länk: Securitas Parkering.
-
Du kan enbart ha ett (1) fordon aktiverat på ditt parkeringstillstånd. Om du har flera fordon som behöver parkeras samtidigt behöver du ha mer än ett (1) parkeringstillstånd.
-
Gå in på ”Parkera” nere i den vänstra menyn och därefter klicka på ”Byt Fordon”. Klicka sedan på ”Lägg till fordon” och ange ditt registreringsnummer. När du har fyllt i ditt registreringsnummer aktiveras det och läggs även till i din ”Lista”.
-
Om du inte har aktiverat ditt fordon så syns det inte att du har ett giltigt parkeringstillstånd. Det är därför viktigt att detta är aktiverat, för att inte riskera att du får en kontrollavgift.
-
Om du anser att din kontrollavgift är felaktig ska du i första hand bestrida denna hos Hojab via minasidorhojab.svea.com alternativt skickar ett mejl till parkering@svea.com.
-
Under fliken ”Parkera” kan du se ditt/dina parkeringstillstånd och registreringsnumret som står på det specifika tillståndet är fordonet som är aktiverat.
-
Om du tecknar ett digitalt parkeringstillstånd i mitten av en månad kommer din första faktura att ha ett högre belopp då vi förskottsfakturerar. Din första faktura kommer då att gälla fr o m det datum du angivit.
-
- Klicka på Profil-symbolen längst upp till högra hörnet och välj ”Mina sidor”.
- Klicka på ditt namn och sedan på ”Avtalstagaruppgifter”.
- Under ”Betaluppgifter” klickar du på ”Ändra”.
- Välj önskad betalmetod och därefter på ”Spara”.
Observera att det inte går att ändra betalningsmetod för redan skapade fakturor. Ändringen träder i kraft fr o m nästkommande faktura. Vi fakturerar den 1–6 varje påbörjad månad.
-
En digital nyckel kan du tilldela en annan användare möjlighet att öppna portar eller dörrar i ett garage. Detta gäller endast om du har en reserverad plats. Tänk på att du behöver stå nära den aktuella dörren/porten som ska öppnas, detta för att din Bluetooth-enhet ska kunna få kontakt med enheten.
-
- Tryck på ”Profil symbolen” längst upp i det högra hörnet och klicka på ”Mina sidor”.
- Välj ”Avtal #xxxxxxxxxxxxx” (blå text) och scrolla ned till ”Digitala nycklar”.
- Tryck på ”Lägg till” och fyll i mejluppgifter till personen som du vill tilldela behörigheten. Personen i fråga behöver öppna sitt mejl och sedan godkänna med sitt Mobila BankID. Du kommer därefter har tillgång till att öppna portar / dörrar i det valda garaget.
-
Att vara inbjuden som koordinator innebär att man kan administrera användarens avtal. Det vill säga möjlighet att ändra betalmetod, säga upp avtal, lägga till fordon m.m. När man bjuder in en användare skickas det en inbjudan på angiven e-postadress som sedan behöver godkännas med Mobilt BankID.
-
Om du inte kan se att ditt fordon är aktiverat under menyn ”Parkera” vänligen kontakta parkering@securitas.se.
-
- Tryck på ”Profil Symbolen” längst upp i det högra hörnet och klicka på ”Mina sidor”.
- Välj sedan ”Fakturor” som du finner på den svarta menyn. Här visas samtliga fakturor som Securitas genererat för ditt/dina avtal.
-
- Klicka på Profil-symbolen längst upp till högra hörnet och välj ”Mina sidor”.
- Klicka på ditt avtal och längst ned under "Kunduppgifter" klickar du på "Övrigt" och sedan "Säg upp".
- Du kommer därefter att få ett bekräftelsemejl på ditt avslutade parkeringstillstånd.
Observera att uppsägningstiden följer ditt avtal. Du kan även mejla till parkering@securitas.se om du önskar att säga upp ditt avtal.
-
Om skadan har inträffat i garaget på Kv. Fastighetsboken eller Bergskvadraten skall du i första hand kontakta ditt försäkringsbolag och sedan mejla till parkering@securitas.se. Tänk även på att bifoga en bild på skadan.
Om skadan inträffat i ett annat garage än det som är angivet ovan, ska du i första hand kontakta ditt försäkringsbolag och sedan informera din hyresvärd.
För att inte riskera ytterligare skador hjälper vi dig att byta till en annan parkeringsplats. Securitas kompenserar inte för eventuella avgifter som parkeringsplatsen kan innebära.
-
Vänligen följ dessa steg innan du kontaktar Securitas för vidare hjälp:
- Se till att du står tillräckligt nära för att få kontakt med enheten.
- Kontrollera att Bluetooth samt dina platstjänster är påslagna. Observera att det endast går att ha 3 Bluetooth-enheter påslagna samtidigt.
- Logga ut och in igen i applikationen.
- Starta om din mobil alternativt ominstallera applikationen.
- Om du inte har täckning där du står prova att slå på och av ditt flygplansläge.
Om det fortsätter att vara ett problem finns det ett telefonnummer på skylten utanför garaget som du kan ringa till - som kan fjärröppna åt dig. För teknisk support med applikationen vänligen mejla parkering@securitas.se.
-
Du når oss via mejl parkering@securitas.se eller på telefonnummer 010-470 10 57, vår telefonlinje är öppen tisdag till torsdag klockan 09.00-11.00.
-
Kontakta oss
Har du några frågor om Securitas parkeringsapp? Hör av dig till oss så hjälper vi dig.
Mejla oss