Intern felanmälan laddstolpe
Här följer information om hur du går tillväga för att felanmäla en laddstolpe vid ett av Securitas kontor eller din förmånsladdare hemma.
Felsökning Elbilsladdning
Om du stöter på problem när du försöker ladda din elbil vid en laddbox, finns det flera steg du kan ta för att felsöka:
1. Har laddboxen ström?
Detta indikeras med lysdioder på boxen.
JA: Fortsätt till nästa steg.
Nej: Kontrollera först övriga laddboxar, har dessa ström så är problemet lokalt i boxen, gå till steg 4.
Är alla/flera strömlösa, gå till steg 5
2. Reagerar laddboxen på din tagg/kort?
Detta indikeras med ett ljud eller förändring i lysdioderna.
JA: Fortsätt till nästa steg
NEJ: Testa en annan tagg.
Om ovan inte detta fungerar gå till steg 5
3. Inspektera laddkabeln
Kontrollera laddkabeln för skador eller slitage, vid skador ska denna bytas ut, välj annan laddbox.
Är kabeln OK, ta loss från bilen, kolla så inget stör anslutningen (Is/snö eller liknande i handsken. Detsamma gäller bilens kontakt)
Koppla in och testa igen, om det inte fungerar fortsätt till nästa steg.
4. Återställ laddboxen
Om du har möjlighet att återställa säkringen/jordfelsbrytare gör det.
OBS: Laddkabeln ska ej vara ansluten till bilen.
Se instruktion nedan för respektive laddbox/fabrikat.
Zaptec
Garo Entity
C-Tek CC2
Vänta några minuter innan du provar att starta laddning på nytt, om inte detta fungerar fortsätt till nästa steg.
5. Om du har möjlighet, kontrollera säkringar i elskåp eller elcentral
Kontrollera säkringar så dom är hela/ej löst ut. För placering av elcentral, se lokal instruktion.
OBS: Laddkabeln ska ej vara ansluten till bilen.
Säkring får endast bytas av person med erforderlig kunskap. Ser allt ok ut, gör boxarna strömlösa i ca 10 sek. Vänta några minuter innan du provar att starta laddning på nytt, om inte detta fungerar fortsätt till nästa steg.
6. Kontakta kundsupport
support.charge@assemblin.se eller via telefon 020-72 47 24.