Skip to main content

Guide: Så gör du när larmet går

Oavsett om det är skarpt läge eller falsklarm så kan det kännas obehagligt när larmet går i dina lokaler. Men oroa dig inte. Genom att ha koll på vad som händer om det skulle larma så kan du känna dig trygg med att dina säkerhetslösningar fungerar som de ska. Så här går det till om du är kund hos Securitas och ditt larm utlöser.

1. Larmet går, vad händer nu?

När larmet går undersöker vi på Securitas snabbt om larmet har utlöst på grund av kortslutning eller annat tekniskt fel, eller om larmet är utlöst på grund av säkerhetsfaktorer. Vi gör sedan en motringning till dig för att kontrollera vad som sker på plats i era lokaler. Ibland är larmet utlöst av misstag av personalen och kan då avstyras utan åtgärd. Om vårt samtal inte går fram eller om vi inte får andra anvisningar så kommer en utryckning påbörjas. Sedan agerar vi enligt det protokoll som är överenskommet mellan dig som kund och Securitas. Ofta handlar det om en inre och en yttre kontroll av den aktuella platsen men det kan variera från kund till kund.

2. Vad behöver jag ha koll på?

När larmet går kan du känna dig trygg med att Securitas sköter det mesta. Men det finns två saker som du som ansvarig person på plats behöver ha koll på:

  • Personkod
  • Återkallningsnummer

Vi kommer ringa och be om identifikation i form av en personkod. Den skickas ut till dig när du blir kund hos oss. Se till att skydda den från att komma ut genom att inte skriva ned den eller dölja den väl.

Du kommer som kund även få ett återkallningsnummer, och det kan du använda för att avbryta en utryckning som redan är igång.

3. Vilka är det som skickas ut vid larm?

Vi skickar alltid ut auktoriserade väktare från Securitas på alla våra larm. De är tränade att hantera stressade situationer och kan undersöka olika fel samt agera och gripa personer om det handlar om inkräktare, stöld eller fara för våld. Våra väktare är alltid uppkopplade mot larmcentralen och kan snabbt kalla på förstärkning i form av polis eller räddningstjänst om situationen skulle kräva det eller om händelseförloppet snabbt utvecklas.

4. Vad har jag för ansvar och vad har Securitas för ansvar?

Det är viktigt att Securitas har aktuell fakta som påverkar utryckningen för att kunna agera korrekt. Det kan handla om vägbeskrivningar eller ändrade rutiner. Vi behöver också de portkoder som kan behöva användas eller nycklar och tillgång till de lokaler uppdraget är kopplat till.

Er skräddarsydda handlingsplan tar vi fram i lugn och ro när ni blir kund hos oss. Vi upprättar ett underlag där båda parter är samstämmiga om vad som ska ske vid en eventuell utryckning och vem som förväntas ansvara för vad.

Lever ditt företagslarm upp till försäkringskraven?

Det finns många fördelar med att använda larm från oss. Med hjälp av Securitas produkter och rådgivning kan du känna trygghet i att företagslarmet lever upp till försäkringskraven.

Vill du veta vilka säkerhetslösningar som passar dig? 

Securitas hjälper dig med en första riskbedömning och ger förslag på de säkerhetslösningar som passar din verksamhet. Vi har lång erfarenhet av anpassade säkerhetslösningar och hjälper dig med allt från att välja produkter och installera dem, till att utbilda din personal och göra underhållsservice.

Med Securitas som partner får du en enkel och trygg vardag så att du kan fokusera på din verksamhet. När du har bestämt dig så tar vi hand om resten. 

Vill du ha hjälp med riskbedömning och säkerhetslösningar? Lämna dina uppgifter i formuläret nedan så ringer vi upp dig. Första riskbedömningen gör vi helt utan kostnad.

Nyfiken på våra säkerhetslösningar?

Fyll i dina kontaktuppgifter så hjälper vi dig att hitta den bästa säkerhetslösningen för dig och ditt företag. Vill du hellre ringa oss? Då når du vår telefonlinje för företag på 010-470 55 50.

Tack!

En av våra servicerådgivare kommer att kontakta dig inom kort!

Genom att fylla i och skicka oss detta formulär godkänner du att Securitas behandlar dina personuppgifter. Läs mer här.