Skip to main content

Nio fördelar med kameraövervakning i transportbranschen

Känner du dig osäker kring vad som sker under företagets transporter? Övervakningskameror bidrar till många fördelar när du vill skapa en effektivare och mer säker miljö för dina medarbetare, lokaler och varor. Här är nio anledningar till att skaffa kameraövervakning om du driver transportföretag med logistikcenter.

Övervakningskameror är ett vanligt hjälpmedel för att skapa säkra transporter. Bland annat effektiviserar de varuhanteringen, avlastar övriga säkerhetsinsatser och avskräcker brottslighet. Eftersom du får bättre koll på din verksamhet bidrar kameror även till mindre stress för dig som företagare. Nedan samlar vi de främsta fördelarna med videoövervakning och tipsar om de bästa sätten att säkra din verksamhet under dygnets alla timmar.

9 fördelar med kameraövervakad leveranshantering

1. Förhindra inbrott och skadegörelse

Med övervakningskameror i och runt dina verksamhetslokaler skapar du trygg miljö och försvårar inbrott. Tänk också på att skylta övervakningen noggrant. Det är viktigt både ur ett integritetsperspektiv och är ytterligare en avskräckande åtgärd.

2. Minska varusvinnet

Om du har problem med varor som försvinner kan övervakning av varuhanteringen göra att du lättare får en överblick av problemet. Precis som vid inbrott fungerar dessutom kameror avskräckande vid internt svinn.

3. Styr vilka som kommer in och ut på området

För den som tar emot leveranser är det en trygghet att veta vilka fordon som besöker området. Med kameror vid grindar och dörrar och monitor innanför vet ni vilka som vill komma in på området. Med fjärröppning kan ni via kameran kan ni öppna för behöriga utan att vara på plats. Väntar ni leverans nattetid kan fordonets registreringsnummer ha godkänts i förväg så att det lätt släpps in. Securitas kan hjälpa dig bevaka leveransen tills fordonet lämnat området.

4. Få koll på vad som händer

Hur ser det ut i och utanför lokalerna? Hur ser städrutinerna ut? Med utsatta kameror kan du lätt se vad som pågår i dina lokaler. Kameror utanför dina lokaler kan också informera om händelser, som att det snöat under natten. Du kan då se till att plogbilen kommer i rätt tid så att transporterna kan åka som planerat.

5. Hitta paket och uppdatera kunder i realtid

Kameror sköter enkelt logistiken för dina leveranser. Genom kameror som scannar streckkoder vet du vilka leveranser som befinner sig i dina lokaler och kan sköta hanteringen smidigare. Slutkunden kan i sin tur få automatiska uppdateringar om var deras varor befinner sig. Letar du efter ett visst paket kan kameror också söka av området efter just den streckkoden eller en viss färg eller storlek.

6. Få snabb information och sätt in rätt åtgärder

Med hjälp av kameror kan du och larmcentralen snabbt identifiera vad som ligger bakom ett larm och agera med rätt åtgärd. Vid fara ser du vad som pågår och kan korta ner händelseförloppet vilket minskar risken för allvarligare skador. Om larmet går av misstag kan kameror hjälpa er att fatta rätt beslut och utesluta misstanke om brott. 

7. Skapa en trygg arbetsmiljö för dina medarbetare

Genom att ha strategiskt placerade kameror på området ökar du säkerheten och trygghetskänslan hos dina anställda. Tunga lyft, halka eller trafikrisker är vanliga olycksrisker i transportbranschen. Med kameror kan olyckor upptäckas snabbare.

8. Inspelningar - viktigt bevismaterial

Om en vara levereras i trasigt skick så är det svårt att veta var misstaget skett. Med kameraövervakning kan du lätt se var i leveranskedjan något gått fel. Video från övervakningskameror är också ett av de vanligaste bevismaterialen vid misstanke om brott mot företag. Om någonting händer ditt företag eller medarbetare har du inspelat bevismaterial, redo att delas med polisen. Ditt försäkringsbolag kan också ta del av materialet för att kunna utreda vad som hänt och betala ut eventuell ersättning.

9. Identifiera rörelse utanför dina lokaler

Genom smart videoanalys har du en funktion som identifierar rörelsemönster och beteenden och snabbt verifierar om det är ett pågående inbrott eller bara väder och vind som stör utanför din byggnad. Securitas videoanalys-funktion kan till och med ställas in så att inspelningen börjar några sekunder innan rörelsen.

Ta hjälp av en trygg säkerhetspartner 

Securitas hjälper dig med säkerheten från start till slut. Vi gör en första riskbedömning och har både expertisen och säkerhetsutrustningen du behöver. När verksamheten utvecklas hjälper vi dig att uppgradera dina säkerhetslösningar efter dina behov. På så sätt kan du alltid känna dig trygg och kan fokusera på din verksamhet.

Vill du ha hjälp med riskbedömning och säkerhetslösningar? Lämna dina uppgifter i formuläret nedan så ringer vi upp dig. Första riskbedömningen gör vi helt utan kostnad.

Nyfiken på våra säkerhetslösningar?

Fyll i dina kontaktuppgifter så hjälper vi dig att hitta den bästa säkerhetslösningen för dig och ditt företag. Vill du hellre ringa oss? Då når du vår telefonlinje för företag på 010-470 55 50.

Tack!

En av våra servicerådgivare kommer att kontakta dig inom kort!

Genom att fylla i och skicka oss detta formulär godkänner du att Securitas behandlar dina personuppgifter. Läs mer här.