Skip to main content

Minska säkerhetsriskerna för din hotellpersonal

Att jobba på ett hotell innebär varierande arbetsuppgifter. Med nya gäster som ankommer dagligen är det svårt att förutse hur en arbetsdag kommer att se ut och det kan förekomma konfrontationer med missnöjda gäster. Genom att ha koll på hotellarbetes vanligaste faror så minskar du riskerna och personalen vet hur de ska hantera oväntade situationer.

Underlätta för alla som befinner sig på hotellet

Till ett hotell kommer det dagligen nya gäster med målet att få en bra vistelse och en lugn natts sömn. Förmodligen är det få av era nyanlända gäster som tänker på ert brand- och säkerhetsarbete när det står vid incheckningsdisken. Därför är det extra viktigt att utrymningsvägar är tydligt markerade och framkomligheten god vid alla era utrymmen och korridorer. Se till att inget står i vägen för utrymningsvägar eller hotellets brandsläckningsutrustning. Om en olycka sker kommer er personal behöva ta ett större ansvar med att hjälpa gästerna ut från hotellet. Här kan Securitas hjälpa er genom att gå igenom utrymningsplanen och arrangera brandövningar.

 

Se till att ni är vaksamma mot ficktjuvar

Generellt sätt är det svårt för en potentiell tjuv att planera ett tillslag mot ett hotellrum då de sällan vet om en gäst har med sig stöldbegärliga saker eller ej. Desto mer förekommande kan det vara med ficktjuvar som rör sig i era publika utrymmen som hotellobby och i er hotellrestaurang. Se därför till att ni i personalen hela tiden håller ett vakande öga över allt folk som är i rörelse och försök identifiera avvikande beteende. Lär även personalen hur de ska agera om de skulle ertappa en ficktjuv. Vi på Securitas kan vara behjälpliga med att ha en väktare närvarande eller tillhandahålla  bärbara larmknappar till er reception.

 

Ha ett pågående samtal med dina anställda om deras välmående

Att arbeta på ett hotell innebära sociala arbetsuppgifter där ni dagligen träffar nya människor som ska bo över på ert hotell. Arbetsmiljön på ett hotell brukar oftast vara glad och avslappnad, men det kan uppstå situationer där missnöjda eller upprörda gäster konfronterar er personal. Därför är det viktigt att ha ett pågående samtal för att se över hur er personal mår, hur de uppfattar er arbetsmiljö och om de behöver stöd i någon fråga. Din personal är viktig för din verksamhet och för hur gästerna uppfattar ditt hotell, se därför till att de trivs och kan vara sitt bästa jag.

 

Få rätt rutiner på plats med dina anställda

Ibland händer det otänkbara trots att du gjort allt för att minimera riskerna. Det är därför viktigt att alla i er personal känner sig trygga i hur ni tillsammans ska ta er an en eventuell nödsituation. Med rätt kunskap och utbildning kan ni skänka en större trygghet i en annars kaotisk situation, som vid till exempel en brand.

Tänk på att kunskap är en färskvara som ständigt behöver underhållas och att ni kontinuerligt behöver gå igenom era rutiner. Om ni anställer är det också viktigt att de nya får veta vilka rutiner som gäller och hur de ska använda den säkerhetsutrustning som ni har på plats. 

Om en olycka skulle inträffa är det viktigt att ni dokumenterat vad som hänt så att ni kan ta lärdom av situationen. Alla allvarliga olyckor som drabbar anställda ska rapporteras till arbetsmiljöverket och det är viktigt att polisanmäla stölder, stora som små.

En god företagskultur kan vara avgörande för om dina anställda anmäler mindre olyckor och risker de identifierat. En bra arbetskultur som förespråkar trygghet och säkerhet kommer också skapa en bättre arbetsmiljö – för din personal och era gäster.

 

Undvik bränder i era egna utrymmen

Att ni har snyggt och prydligt i era publika utrymmen ligger högt upp på er agenda och något som ni hela tiden arbetar med. Se till att arbeta med samma disciplin i de utrymmen som era gäster varken ser eller rör sig i. Ert personalrum bör ha all den utrustning som er personal behöver för att ta en välbehövlig paus. Genom att arbeta med timers till er köksutrustning kan ni undvika att en brand uppstår om er personal skulle lämna personalrummet samtidigt som kaffekokaren står på.

Undvik även att gammalt skräp står kvar i era kulvertar och andra gömda utrymmen. Gamla kartonger och annat skräp ger en tråkig arbetsmiljö och det kan även öka risken för brand. Se därför till att hålla lika rent och snyggt i era egna personalutrymmen som ni har i er hotellobby.

 

Ta rätt beslut med hjälp av Securitas

När du och dina anställda känner er trygga på jobbet arbetar ni mer effektivt och maximerar produktiviteten. För att vara säker på att alla möjliga risker i dina lokaler identifieras och rätt säkerhetslösningar installeras kan du vända dig till experter inom området.

Med Securitas som partner behöver du inte oroa dig över säkerheten på din arbetsplats. Vi har lång erfarenhet, ett brett utbud av säkerhetssystem och kan göra allt från att ta ett helhetsgrepp kring säkerheten på ert hotell till att hjälpa dig med ett specifikt område.

Vill du ha hjälp med riskbedömning och säkerhetslösningar? Kontakta oss så ringer vi upp dig och hjälper dig öka säkerheten på ditt hotell. Första riskbedömningen gör vi helt utan kostnad.

Vill du veta mer? Låt oss kontakta dig.

Våra experter hjälper dig gärna att hitta säkerhetslösningar som passar dina och företagets behov.

Tack!

En av våra servicerådgivare kommer att kontakta dig inom kort!

Genom att fylla i och skicka oss detta formulär godkänner du till att Securitas lagrar dina personuppgifter. Läs mer här. Den här sidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles integritetspolicy och användarvillkor gäller.