Skip to main content

10 tips för en säker butik - allt från larm till brandskydd

Hamnar säkerhetsfrågor ofta långt ner på att göra-listan? Det är lätt hänt, för butiksägare är det ofta svårt att hinna med allt. Men oroa dig inte, att öka tryggheten i din butik behöver inte vara tidskrävande. Med vår lista kan du checka av om du har säkerheten som krävs för att butiken ska vara trygg för dig, dina anställda och dina kunder.

10 tips för ökad säkerhet i butiken:

  • Rätt alarm för din försäkring ✓
  • Utrusta butiken med rätt släckutrustning ✓
  • Utvärdera brandrisken regelbundet ✓
  • Kameraövervakning för säkerhet dygnet runt ✓
  • Trygghetslarm för personalens säkerhet ✓
  • Säkerhetsutbildning för personalen ✓
  • Gå med i en bevakningsring ✓
  • Installera larmbågar ✓
  • Utpasseringskontroller och testköp ✓
  • Tydlig IT-policy ✓

Rätt alarm för din försäkring ✓

Se till att ditt inbrottslarm är godkänt och av den klass du behöver. Stäm av med din företagsförsäkring, den kan innehålla krav på vilket typ av larm du behöver. Läs mer om larmklasser här.

Utrusta butiken med rätt släckutrustning ✓

Om olyckan skulle vara framme är det viktigt att ni har brandsläckare och brandfiltar lättillgängliga - för du vet väl att en brandsläckare alltid ska finnas inom 25 meters räckhåll? Utrymningsplan och nödutgångar måste vara tydligt markerade så att även kunder som inte kan lokalen kan ta sig ut snabbt. Läs mer om brandsäkerhet för butiken här. 

Utvärdera brandrisken regelbundet ✓

Du är själv ansvarig för att kontrollera brandskyddet i dina lokaler. Det kallas för egenkontroll och innebär att du regelbundet går en runda i butiken och exempelvis säkerställer att ingenting står i vägen för släckutrustning och första hjälpen-material. Glöm inte att dokumentera egenkontrollen. Läs mer om brandsäkerhet för butiken här.

Kameraövervakning för säkerhet dygnet runt ✓

Övervakningskameror skyddar dygnet runt och avskräcker från brott och skadegörelse både natt- och dagtid. Om någonting skulle hända utgör bilderna också bra bevismaterial.

Trygghetslarm för personalens säkerhet ✓

För att öka personalens trygghet kan du köpa in larmknappar som antingen kan bäras direkt på en person eller installeras diskret under kassalinjen. Ett enkelt knapptryck når direkt till väktare som befinner sig i närheten eller till Securitas larmcentral, som omgående kan sätta in rätt åtgärder.

Säkerhetsutbildning för personalen ✓

Rutiner och utrustning fungerar bara om dina anställda har koll på läget. Se därför till att alltid utbilda personalen. Securitas erbjuder skräddarsydda utbildningar för handelsanställda där vi kan gå igenom allt från rån, hot och stölder till kassarutiner och brandsäkerhet. Exempelvis kan personalen få prova på att använda en brandsläckare, så att de är beredda om något skulle ske.

Gå med i en bevakningsring ✓

Om din butik finns i ett citycentrum kan du gå med i en bevakningsring för att samarbeta med andra butiker i närheten. Ni får då gemensam hjälp av Securitas och har exempelvis en väktare som roterar mellan era butiker och alltid finns i närheten.

Installera larmbågar ✓

Om du vill minska risken för snatteri och stöld kan du installera larmbågar i butikens entré. Varorna larmas av vid köp i kassan och om någon försöker föra ut varor som fortfarande är larmade utgörs ett larm som personalen kan agera på.  

Utpasseringskontroller och testköp ✓

Att förhindra stöld kan också göras genom att ta hjälp av utbildade väktare som kan göra utpasseringskontroller där de kontrollerar att personer som är på väg ut med varor har kvitto eller utförselbevis. Ett testköp genomförs i civil klädsel och är ett sätt att kontrollera att personalen hanterar kassan korrekt. 

Tydlig IT-policy ✓

Cybersäkerhet kan tyckas som en låg prioritet för butiken men glöm inte att det ofta är kassan som drabbas, vilket kan få stora ekonomiska konsekvenser. Det räcker att klicka på en korrumperad länk i ett mejl för att det ska få förödande konsekvenser. Att ha en tydlig IT-säkerhetspolicy är en enkel åtgärd som kan öka säkerheten markant. Läs mer om cybersäkerhet för småföretaget här. 

 

Vill du veta vilka säkerhetslösningar som passar dig?

Securitas hjälper dig med en första riskbedömning och hjälper dig kartlägga de säkerhetslösningar som din verksamhet kräver. Vi har lång erfarenhet av anpassade säkerhetslösningar och hjälper dig med allt från att välja produkter och installera dem, till att utbilda din personal och göra underhållsservice. Med Securitas som partner får du en enkel och trygg vardag så att du kan fokusera på din verksamhet.

Lämna ditt telefonnummer så ringer vi upp dig. Första riskbedömningen är alltid gratis.

Vill du veta mer? Låt oss kontakta dig.

Våra experter hjälper dig gärna att hitta säkerhetslösningar som passar dina och företagets behov.

Tack!

En av våra servicerådgivare kommer att kontakta dig inom kort!

Genom att fylla i och skicka oss detta formulär godkänner du till att Securitas lagrar dina personuppgifter. Läs mer här. Den här sidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles integritetspolicy och användarvillkor gäller.