Aktivera MySecuritas Installatör

Aktivera din profil på MySecuritas Installatör
- Du behöver ett personligt ID som du fått skickat till dig via mejl.
- Du behöver en PIN som är din personliga kod (teknikerkod).
- Ladda ner mobilappen MySecuritas eller aktivera dig på dator.
OBS! Vi skickar endast ut ID via mejl men ingen PIN/Personkod av säkerhetsskäl.
PIN är samma kod du fått vid registrering som tekniker på larmcentralen.
Klicka här för att aktivera dig på dator.
Klicka här för att aktivera på en iPhone.
Klicka här för att aktivera på en Android.
Viktigt!
MySecuritas verifierar aktivering med din teknikerkod. Har du en teknikerkod med fler än sju siffror eller ord måste denna uppdateras innan du aktiverar dig för MySecuritas. Kontakta larminlaggare@securitas.se med din befintliga kod och begär en ny numerisk kod 4-7 siffror.
Hittar du inte svar på din fråga eller behöver support med aktivering.
Välkommen att kontakta oss via mejl mysecuritas@securitas.se.
-
Vad är MySecuritas?
-
MySecuritas Installatör ersätter vår nuvarande tekniker-app, Securitas Installer, som går end-of-life 31 mars 2025. MySecuritas är ett helt kostnadsfritt verktyg till Securitas serviceföretag och larmtekniker. MySecuritas som helhet är en Securitas digitala gränssnitt sedan 2021 för våra företagskunder. MySecuritas samlar olika tjänster och funktioner för effektiv hantering för Securitas larm- och bevakningskunder där vi nu utökar plattformen med ett digitalt verktyg för larmtekniker.
-
Som tekniker kan du hantera larmanläggningar där ni som installatör är registrerad som serviceföretag till larmcentralen. I version 1 som släpps januari 2025 kan du se händelselogg och hantera test- och serviceläge. Test- och serviceläge används när service ska utföras på en säkerhetsanläggning och Securitas ej skall agera enligt kundens instruktion utan endast logga händelser. Under 2025 lanseras fler funktioner till MySecuritas för dig som tekniker och administratör. Har du adminrättigheter historiskt kommer du exempelvis kunna administrera serviceföretagets anställda.
Som larmkund på Larmcentralen har man tillgång till MySecuritas Larmtjänster där man administrerar behöriga, kontaktpersoner, kontaktuppgifter, personkoder och man kan även återkalla felaktigt utlösta larm. Är ni som installatör även larmkund till Securitas Larmcentral kan ni både hantera slutkundsanläggning som tekniker och enkelt administrera era egna larmtjänster på företaget i samma app. Allt styrs via olika behörigheter.
-
Nuvarande tekniker-app går end-of-life 31 mars 2025 vilket betyder att du måste uppdatera den eftersom Securitas utvecklat en helt ny applikation för framtiden. I samband med inbjudan behöver du uppdatera till MySecuritas under vecka 5–8 då din profil uppdateras samma vecka som inbjudan skickas ut.
-
Du är sedan tidigare registrerad som behörig på ditt installatörsföretag som tekniker eller tekniker-admin till installatörsföretagets säkerhetsanläggningar där installation och service utförs.
-
Det kan finnas olika orsaker till detta:
- Befintliga användare av tekniker-app bjuds in löpande under vecka 5-8 2025. Det innebär att din kollega kan få inbjudan tidigare eller senare.
- Ert företags huvudavtal för larmobjekt kräver uppdaterade villkor, kontakta Partneransvarig på Securitas för mer information.
- Har du registrerad e-post utan företagsdomän måste denna uppdateras på grund av nya regler på larmcentralen. Inbjudan skickas inte till exempelvis Gmail och Hotmail. Behörig tekniker-admin på ert företag kan uppdatera detta på larmcentralen och du kommer få inbjudan senare, exakt vecka är för närvarande ej planerad.
-
-
Aktivering och konto
-
Du behöver ID och PIN som du fått via inbjudan, där finns all information. Är du kund (företag) till Securitas med larmavtal kan du begära ID och PIN även för dessa tjänster.
- Ladda ner mobilappen MySecuritas eller aktivera via din dator här.
- Skapa nytt konto eller logga in på befintligt konto.
- Välj tjänsten Installatör under fliken Alla Tjänster och välj logga in.
- Välj Sverige.
- Ange personligt ID+Teknikerkod (4–7 siffror)+land.
- Uppdatera kontaktinformation och slutför.
- Klart! Välkommen till MySecuritas Installer.
*Om ni även har larmavtal med Securitas till egen larmanläggning aktiverar du dig också under Larmtjänster med ID/PIN. ID/PIN kan skilja mellan tekniker och kund. Saknar du ID till egen larmanläggning kontakta larmcentralen@securitas.se för inbjudan, krav A-behörig.
-
Under några dagar får du dessa felmeddelanden när du försöker använda funktioner i appen. Det är inget fel utan beror på att vi uppdaterar din profil. Du får mejl 2–3 dagar efter första inbjudan när din profil är uppdaterad och MySecuritas kommer fungera problemfritt från den dagen, samma dag upphör gamla tekniker-appen att fungera och MySecuritas är din nya app.
-
Nu adderar vi din profil med tillgång till MySecuritas Installatör. Då du redan har konto på MySecuritas är du redan aktiverad och kan logga in på ditt konto. Under fliken Installatör i MySecuritas skriver du in det ID du fått och din personliga PIN (Personkod) så är du i gång.
-
Samma dag som du fick inbjudan via e-post fick du ID och information. Under vecka 5-10 2025 skickas endast inbjudan till personer som haft tekniker-app historiskt. Har du aldrig haft någon tekniker-app kommer du bli inbjuden under våren 2025, förutsätter självklart att du är registrerad på larmcentralen.
-
Vi skickar endast ut ID via sms eller e-post men ingen PIN/personkod av säkerhetsskäl. PIN är samma kod (teknikerkod) du fått vid registrering som tekniker på larmcentralen. Saknar du PIN? Kontakta ansvarig (behörig) på ditt företag eller skicka mejl om du själv har adminrättigheter till larminlaggare@securitas.se
-
Ja, du kan vara registrerad på flera serviceföretag om behörig på aktuellt serviceföretag har registrerat dig. Du växlar enkelt mellan serviceföretag i MySecuritas och det är respektive serviceföretag som ansvarar för registrering och underhåll.
-
Vi rekommenderar mobilappen MySecuritas som laddas ner på AppStore eller GooglePlay. Vill du använda eller aktivera dig på dator klickar du här.
-
I nuvarande version går det ej att lägga till eller ta bort tekniker men den funktionen kommer utvecklas under 2025. Vill ni uppdatera behöriga kontaktar ansvarig med rätt behörighet med personkod via larminlaggare@securitas.se.
-
Under kontoinställningar väljer du språk för MySecuritas.
-
Arbetar du med säkerhetsanläggningar i flera länder? Du kan använda MySecuritas i flera länder där appen lanserats. Du hoppar mellan länder med varje lands ID och PIN. Respektive land ger dig tillgång till ID och PIN.
-
-
Säkerhet och digitala villkor
-
På ert företag finns historiskt registrerade administratörer som har möjlighet att lägga till/ta bort tekniker och hantering av teknikerkoder. Det åligger alltid ansvarig på serviceföretaget att hålla behöriga uppdaterade på larmcentralen.
Kontakta larminlaggare@securitas.se för rapport på registrerade tekniker under ert serviceföretag. Under 2025 utvecklas MySecuritas så att administratörer får transparent vy över registrerade tekniker.
-
ID och PIN är personliga, en säkerhetshandling som ger dig digital åtkomst till din profil och de larmobjekt som finns registrerade på larmcentralen sedan tidigare. Hantera och förvara ditt ID/PIN och dina inloggningsuppgifter till MySecuritas som en värdehandling. Vill du ändra PIN (personkod) gör du detta med din befintliga kod på Larmcentralen. Vill du ändra lösenord till kontot MySecuritas gör du detta här om du sitter vid en dator, eller i appen MySecuritas Installatör om du använder en mobiltelefon.
-
I en generisk utvecklad applikation för flera länder har vi satt en högre säkerhetsstandard där exempelvis ord som kod ej är godkänt. Kraven på 4–7 siffror är rimliga som teknikerkod ihop med sjusiffrigt ID och lösenord till MySecuritas.
-
MySecuritas fungerar som andra mjukvaror, som exempelvis Outlook eller andra applikationer på din dator och telefon, och loggar inte ut från programmet. Programmet förutsätter därför att era rutiner med inloggning på dator och telefon sker med hög säkerhet. Detta kan innebära exempelvis långa lösenord, TouchID eller FaceID.
-
Ja, denna funktion är valfri och väljs under din profil i kontoinställningar. Du använder valfri applikation för autentisering och mer information om detta finns i MySecuritas under kontoinställningar. Vi lämnar ingen support på externa appar för autentisering.
-
Nej, ID och PIN är personliga säkerhetshandlingar och ger dig digital åtkomst till din profil som finns registrerad på larmcentralen sedan tidigare. Du ska inte dela dessa uppgifter vidare till annan part.
-
I mobilappen och på web.mysecuritas.com kan du återställa lösenord till ditt konto. Är du inloggad och vill byta lösenord kan du göra detta under kontoinställningar.
-
De digitala tjänster som Securitas tillhandahåller omfattas av specifika tjänstevillkor och slutanvändarvillkor som accepteras vid aktivering av konto. Läs mer om det här.
-