Skip to main content

”Jag känner en stor stolthet över det arbete som görs på Securitas”

Igår kväll utsåg Universum, årets HR-direktör inom Employer Branding 2019. Richard Orgård, HR-chef på Securitas Sverige AB var en av vinnarna i kategorin.

Igår kväll utsåg Universum, årets HR-direktör inom employer branding 2019. Richard Orgård, HR-chef på Securitas Sverige AB var en av vinnarna i kategorin.

I över 30 år har Universum arbetat för att hjälpa arbetsgivare att nå ut med sitt varumärke till tidigare, nuvarande och potentiella medarbetare. Under torsdagskvällen utsågs vinnare i en rad olika kategorier som på ett eller annat sätt arbetat aktivt med employer branding-frågor. I kategorin ”Årets personaldirektör inom employer branding” stod Richard Orgård, HR-chef på Securitas Sverige AB som slutlig vinnare och han är nöjd över utmärkelsen.

– Det är självklart hedrande att få en sådan här utmärkelse, och jag känner en stor stolthet över det arbete som görs på Securitas inom området, säger han.

Priset har som syfte att tilldelas en personaldirektör som insett vikten av att aktivt jobba med employer branding och som förankrat frågan i företagets ledningsgrupp, samt aktivt tar del av och stöttar de aktiviteter som genomförs. På Securitas arbetar HR och marknadsavdelningen brett med dessa frågor och har under de senaste åren lagt stort fokus på att synliggöra variationen av arbeten och uppdrag som säkerhetsföretaget erbjuder.

I nomineringen löd bland annat att du har förankrat employer branding-frågor med ledningen, och att Securitas lyfter medarbetare i kommunikationen – hur gör ni det?
– Fokus på dessa frågor har verkligen ökat och för att Securitas ska uppnå framtida affärsstrategier måste vi klara av kompetensförsörjningen och vara en attraktiv arbetsgivare. Vi lyfter löpande upp medarbetare som skapar kundnöjdhet eller på annat sätt skapar stor skillnad i sitt arbete.

Vilka är de största utmaningarna med att rekrytera nya talanger idag?
– Att nå ut till flera målgrupper och skapa intresse för oss som företag och våra olika typer av yrken. Innehållet i arbetsuppgifterna är under ständig förändring och därför behöver vi attrahera breda grupper av potentiella medarbetare.

Hur viktigt tycker du employer branding-arbetet är idag för HR-avdelningar generellt och vad är det för dig?
– Det är superviktigt! Klarar vi inte av att göra ett bra jobb inom det området kommer vi få stora problem att lyckas med allt vi vill göra i framtiden. För mig är det superspännande och fyllt av möjligheter!