Förra veckan korade Universum årets HR-direktör inom Employer branding 2021. Ulrika Ek, HR-chef på Securitas Sverige AB var en av vinnarna i kategorin.
I över 30 år har Universum arbetat för att hjälpa arbetsgivare att nå ut med sitt varumärke till tidigare, nuvarande och potentiella medarbetare. I torsdags utsågs vinnare i en rad olika kategorier som på ett eller annat sätt arbetat aktivt med sitt arbetsgivarvarumärke. I kategorin ”Årets employer branding HR-direktör” stod Ulrika EK, HR-chef på Securitas Sverige AB som slutlig vinnare och hon är nöjd med utmärkelsen.
Grattis Ulrika! Hur känns det att vinna denna utmärkelse?
– Superroligt! Det är verkligen ett kvitto på vad en organisation kan uppnå när HR, marknad och hela verksamheten arbetar tillsammans för att nå bolagets övergripande mål.
Hur jobbar Securitas med dessa frågor som rör medarbetarna främst?
– Det viktigaste av allt är involvering av alla medarbetare och det är lättare sagt än gjort. Genom undersökningar, intervjuer och workshops har vi involverat tusentals av våra medarbetare och lyssnat in vad det är som gör Securitas unikt. Här har transparens, öppenhet och en rejäl dos ödmjukhet varit avgörande. När man ställer frågan till sina medarbetare får man också vara beredd på alla typer av svar, en del har gjort det tydligt vad vi måste utveckla medan andra har givit en härlig boost i sin feedback.
Vilka är de största utmaningarna med att rekrytera nya talanger idag?
– Vi befinner oss i en bransch med en otroligt hög konkurrens om de bästa människorna och förväntningarna på en arbetsgivare har aldrig varit högre. Därför behöver Securitas som arbetsgivare vara på tårna och visa vilka vi är och varför man skall välja oss.
Hur viktigt tycker Employer branding-arbetet är idag för HR-avdelningar och vad betyder det för dig?
– För ett företag är arbetsgivarvarumärket viktigt då det har en stark koppling till affären där rätt människor med rätt kompetens är direkt avgörande för en organisations framgång. Här kan HR-avdelningar över lag verkligen visa på sitt värde gentemot verksamheten och påverka siffrorna på sista raden. Utgår jag från mig som person är det frågan om att bryta ner något som länge setts som lite ”pink and fluffy” till något konkret som går att ta på och som både skapar stolthet och engagemang internt men även attraktionskraft externt.